Wednesday 24 October 2012

Wedding Card


Bila sebut je wedding card, msti rasa frust sket dgn our wedding card. Toooooooo simpleeeeeee. Mula2 tu after make survey, advise org tua, kwn2, mostly ckp "just buat simple2 je, nanti org buang jgk..". So in my mind, buat simple2 je, xnk bazir duit. Kalau kad kahwin saja pon dah RM600, apekah perasaan anda? Adakah anda puas hati? atau rasa ianya suatu pembaziran? For me myself, mmg rasa ianye pembaziran memandangkan dgn jumlah tu, mcm2 kita dah boleh buat. So, lps tgk2 kat FB, terjumpala satu Online Shop ni yg amik tempahan wedding card dgn harga berpatutan. Sblm ni aku asyik tgk org jual harga 35sen utk 1000keping je. Sedangkan, aku and Shidy nak 600kpg je.

Bila tgk design ekonomi dorang buat, nmpak simple tp cantik. Aku x prasan la pulak brp gsm paper tu. Kalau prasan pon, bkn aku boleh agak berat nye cmne. So tanpa pikir panjang, aku terus order utk 600kpg, kad bg kedua belah pihak. I mean, satu kad tu, utk 2 majlis. 

Total Damage : RM245 (Include postage RM35)



Bila balik umah, aku tgk kad tu lain dgn ape yg aku bayangkan. Bila aku pegang kad tu, aku rasa mcm pgg kertas A4 lipat dua. Terlalu simple dan x menarik langsung. Mcm black and white je. Cuma bezanye, kad tu warna biru. Bila aku tye umi and ayah, dorg ckp nk tempah baru utk 300kpg. So kad yg simple ni, aku bg pd kwn2 UIA je nanti. Aku setuju laa mcmtu memandangkan kat UIA pon rmai kawan. Wlupun tau dorg susah nk dtg majlis aku nanti, at least kad tu kene bg semua, sama rata. 

Mula2 aku rasa tak kisah wlupun kad simple, yg penting majlis tu sempurna. Tp bila aku tgk kawan2 aku yg lain, kakak2 senior yg lain bakal kahwin sama mcm aku, semua kad dorang cantik2, sweet2 semua.. So rasa la jgk nk ade kad cantik. Mungkin setan dah mula hasut dlm diri aku membuatkan aku terpikir ke arah pembaziran. Huhu. Tp hakikatnye, bt masa ni aku rasa agk kecewa dgn kad kahwin. Aku terfikir, actually kad kahwin tu pun penting.. Org tua2, org yg jenis x kisah, mgkin x kisah. Tp bg aku, sblm kita decide utk pergi atau xnk pergi, invitation card jgk salah satu faktor mempengaruhi keputusan seseorang itu.Bila kad kahwin cantik, kad kahwin ceria, rasa berminat nk pegi, sbb rasa nk tgk majlis tu. Kad kahwin pon dh cantik, msti wedding pon cantik. Tp kalau kita bg kad kahwin murah, mesti org akn fikir kita ni nk jimat. (Tp mmg nk jimat pon. huhuhu). 

Kalau nk lebih faham lg, cuba kalau aku bg kau kad kahwin bentuk FB. Impress x? Ade kau amik kad kawen tu, tgk dpn, tgk blkg, then campak ats meja. Adeee? Takde kann? Mesti kau amik, kau tgk satu2, kau baca satu2 ape dye tulis, tarikh, tempat, masa semua.. and mesti kau ckp dlm hati, "woahh kad bentuk FB!" Tp cuba kalau org bg kau kad cikai? Ade kau nk baca satu persatu, tilik satu persatu? xde kann? Huhu. So itulah yg aku maksudkan.

Sbnrnye, semua ni x elok. Pembaziran yg amat. Dgn duit tu, mcm2 kita boleh buat. Tp nk bt cmana, naluri perempuan aku ni, x dpt dipisahkan dgn semua ni. Setiap org nk yg terbaik dan sempurna. Sama seperti aku. Kalau boleh, nak ade kenangan utk hari bersejarah ni. Even sekeping kad sekalipon, aku cerewet dan siang malam aku pikir. Rasa mcm nk tempah baru, tp wat to doo, duit xde. Huhu.