Wednesday 24 October 2012

DIY Bunga Kertas Deco


Assalamualaikum,

rasa mcm dah lama x update blog. Huu. Tangan ni gatal je nk update, tp sbb ada masalah dgn ladtop, jadi tergendala segala bende yg nak update. Arini sempena cuti sem ni, mmg xda bende nk buat kt rumah. Dikala adik, umi, and ayah pegi sekolah, aku search la few deco utk wedding. Salah satunya Bunga Kertas ni yg kebiasaannye org guna. Aku xtaulah ape exactly nama bunga ni. Tp since aku tau ia diperbuat daripada kertas, so aku namakan ia sebagai bunga kertas. Huhu.

Sebenarnye dah lama aku tertanya2, cmana nk buat bende alah ni, tp aku percaya, actually dah ramai yg tau cmne nk design bende ni, cuma aku je yg jakun. Huhuhu. Tp takpelah, since aku baru tau, so aku pun nk share lah kat sini kot2 still ade lg yg xtau cmana nk buat bunga kertas nih. Hehe.



1) Memula aku lipat2 kan paper yg nk guna tu mcm lipat nk buat kipas kertas tu. Depends la nk lipat besar ker, kecik ker, tp aku ni lipat kecik je.. So banyak la sikit lipatan nye. And paper aku guna ni pon paper Double A yg gune utk printer tu. Juz nk try2 je.. hehe



2) Second, ikatkan tengah2 lipatan tu dgn benang. Make sure yg kau ikat tu kemas dan lebihan benang tu korang boleh potong. Ikatan tu mmg kene ketat dan kemas, kalau tak bunga korang nanti jd longgar2..



3) Step ketiga, potong hujung kertas tu. Yg ni depends pd korang samada nk potong cmana. Ada org suka potong bulat, ada org suka potong mcm arrow tu, tp ini aku main potong je. Sbb kertas ni agk keras dan gunting pon agk kurang tajam utk samakan side kiri dan kanan.


4) Keempat, selepas korang potong hujung kertas tu, of course la kertas tu akan jadi 2 side kan? So kau amik setiap hujung tu, kemudian gam kan biar kemas. In case aku ni, gam x jmpe, so aku just stapler. Agk kurang kemas. 



5) Tadaaaaa!~ Inilah hasilnya bila dah siap. Aku punya ni nmpk x kemas mgkin sbb paper + stapler kot. Next time cuba guna paper color menarik, mesti lg ceria!


Kat atas ni contoh gambar yg gunakan bunga kertas ni as deco. Cantik kannn? Hehe